di 25 feb - 2025 dinsdag 25 februari 2025

Not here to please

Selectie: Kanaal30 | Meer Dan Film

Not here to please

een feministische filmavond

 

Annebel en Alana zijn het kunstenaarsduo Collabsletten, omdat je alleen samen het patriarchaat omver kan werpen. Met humor, luchtigheid en een flinke dosis zelfspot brengen ze maatschappelijke thema’s ter sprake en leggen ze verrassende verbindingen. Hun werk neemt vele vormen aan: van artistieke interventies en interactieve installaties tot workshops en performances.

Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, bundelen zij hun krachten met Kanaal30 en Hoogt on Tour voor een feministische filmavond!

Locatie: Kanaal30
Kanaalweg 30 – 3526 KM  Utrecht [google maps]

Het programma

Film: Byrrus – door Sanne Loredana Ruhé

Een vrouw, helemaal alleen, worstelt met een monster diep vanbinnen. Byrrus is een verhaal over hoeveel schade negativiteit kan aanrichten in je lichaam. Een korte animatie vol kleurrijke beelden, geïnspireerd op tattoo art.

Film: How to raise a rebel – door Isa Skolnink

Vijf jonge vrouwen delen hun eigen perspectief op hun ‘lieve-meisjes-syndroom’, en leren ze van elkaar hoe zij brutaler kunnen worden. Maker Isa Skolnik gebruikt een mix van fictiescènes en interviewmateriaal om zichzelf én de kijker aan te sporen wat rebelser te worden. Want brave meisjes komen in de hemel, maar brutale meiden komen waar ze willen zijn!

Performance: Best of Power, Punk en het Patriarchaat – door Heleen van der Donck

Heleen van der Donck is cabaretier, liedschrijver en theatermaker. In 2022 studeerde ze af aan de Koningstheateracademie in Den Bosch. Ze speelt met de raakvlakken van punk en cabaret, waar maatschappelijk engagement, woede, humor en theater elkaar ontmoeten. In 2023 stond ze op het Amsterdam Fringe Festival met haar voorstelling ‘NEE’, in 2024 met haar voorstelling ‘De Vrouw met de Baard’. Heleen speelt een ‘best of’ uit haar laatste twee voorstellingen: Power, Punk en het Patriarchaat.

Film: BERRY – door Megan van Engelen

“Als ik terugdenk aan vroeger, voel ik een warme nostalgie van moeder die eindeloze bramen jam maakte. Al vond ik de bramen veel te zuur, zou ik willen dat ik die bessen nog een keer kon proeven. In een zoektocht naar dat gevoel ga ik opnieuw op zoek naar een bramenstruik. Het is glamour, kleurrijk en zo fucking gelukkig. Hoewel dat dacht ik…” – Berry

In BERRY zien we Megan van Engelen als Berry die haar geromantiseerde jeugdherinnering verkent. Door het eindeloze plukken en brengen van de bramen voor jam die de moeder aan het maken is, komt Berry tot de schrik dat de bramenstruik langzaamaan helemaal leeg raakt. De connectie tussen haar, de moeder en het kind staat onder druk van het vinden van meer bramen.

Film: Mother’s Child – door Naomi Noir

Een kapotte wasbak, een zoon met cerebrale parese en een hond die de vuile luiers opeet. Deze dag valt voor Mary, moeder, extra zwaar als mantelzorger, zeker wanneer ze opnieuw aan de lijn hangt met een onwillige ambtenaar.
Regisseur Naomi Noir brengt met haar afstudeeranimatie een eerbetoon aan de mensen die volgens haar de ware helden van onze samenleving zijn: zij die hun leven volledig wijden aan anderen.

Film: Wij zijn de spoken – door Alisa Noa Bloemendaal

In de schaduw van de gevreesde ‘millennium bug’ navigeert een Surinaamse familie oudejaarsavond 1999, en ontdekken ze dat het onder ogen zien van hun angsten en het voeren van moeilijke gesprekken leidt tot een nieuw begin, in plaats van het einde van de wereld.

Alle films