Beeldend kunstenares Fiona Tan combineert in Dearest Fiona persoonlijke brieven met nostalgische archiefbeelden van Nederland. Ga mee op reis door tijd en ruimte en laat je meedrijven door de associaties en herinneringen.
Fiona Tan in gesprek met Dana Linssen
Na afloop van deze vertoning Dearest Fiona is Fiona Tan live te gast en gaat ze in gesprek met filmjournalist Dana Linssen.
Dit programma is onderdeel van Fiona Tan | Interesting Times, met hoogtepunten uit haar werk.
Dearest Fiona is vaker te zien bij Hoogt in Bieb Neude. Klik voor de data en tijden
Dearest Fiona
Tijdens het schoonmaken van haar huis vond Fiona Tan per toeval een stapel brieven van haar vader uit de tijd dat ze van Australië naar Amsterdam was verhuisd om aan de kunstacademie te studeren. In Dearest Fiona combineert Tan deze persoonlijke brieven met archiefbeelden van een nostalgisch Nederland. Zo opent ze nieuwe dimensies om na te denken over haar, en ons eigen verleden.
Brieven
Via de brieven leren we de vader van Tan, maar ook een jonge Tan beter kennen. Gepassioneerd vertelt hij zijn dochter over de gebeurtenissen in zijn leven. Van onbenullige familieperikelen, de huisdieren thuis, en het babysitten op zijn eerste kleinkind Nikolas, tot grotere historische ontwikkelingen van die tijd: het Tiananmenprotest, de val van het communisme in Oost-Europa, en de verkiezing van de eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Het fascineerde Tan hoe haar vader in zijn brieven de grote en kleine dingen in het leven naast elkaar houdt. Hij laat je nadenken over de samenhang hiervan. Hoe het individuele en universele altijd met elkaar verbonden zijn.
Archiefbeelden
Archiefbeelden van Nederland uit begin 20e eeuw vormen het decor bij de voorgelezen brieven. Op het eerste gezicht heeft het een vervreemdend effect. Verhalen uit de jaren 80 van een man aan de andere kant van de wereld, tegenover video’s van Nederlanders in klompen, windmolens, en polderlandschappen. Maar er gebeurt juist iets vernieuwends en bijzonders door het samengaan van deze twee. Het gaat Tan niet om het tonen van een officiële geschiedenis. Ze wil de kijker juist de ruimte bieden voor eigen interpretaties en associaties die aan het beeldmateriaal gegeven kunnen worden. In Dearest Fiona stimuleert Tan ons zo om op ontdekkingstocht te gaan door tijd en ruimte. Net als in het leven zelf.
Het water
Water heeft in de door Tan uitgekozen archiefbeelden een opmerkelijke hoofdrol. We zien kinderen vrolijk schaatsen door het Hollandse landschap, een groep vrouwen al gillend plonzen in de zee, en een andere keer dobbert een eenzaam bootje door een overstroomd dorp. Maar zelfs aan de andere kant van de wereld, vele wateren verder, kent een Indonesisch-Chinese man de geschiedenis van de watersnoodramp. Hij werd hier op school mee overspoeld toen Nederland nog de baas speelde in Indonesië. Net als in zijn eigen leven zien en horen we hoe de Nederlanders omgingen met kerende tijden en onverwachtse veranderingen. Misschien ligt hier wel de belangrijkste boodschap van Tan en haar vader in verscholen. Het gaat niet om het water dat ons scheidt, maar het water dat ons allen met elkaar verbindt.
MEER FIONA TAN | IN INTERESTING TIMES