Op de laatste dag van de kerstvakantie kijken we met drie publiekslievelingen terug op de afgelopen jaren: Knor, Sweet Dreams en Aftersun.
Aftersun was op 18 januari 2023 voor het eerst in Nederland in een uitverkochte zaal bij ons te zien. De officiële première was een week later tijdens het International Film Festival Rotterdam. De maanden die volgden was Aftersun de grote publiekstrekker. Op zondag 5 januari kun je nog één keer zien hoe terecht dat was.
De jonge tiener Sophie en haar dertigjarige vader Calum gaan op vakantie naar een Turkse badplaats waar ze zwemmen, poolen, zonnebaden en luieren. Terwijl er voor de beginnende puber een nieuwe wereld opengaat, worstelt Calum buiten het zicht van Sophie met de zwaarte van het leven. Twintig jaar later vormen Sophies tedere herinneringen aan deze vakantie een krachtig en hartverscheurend portret van hun relatie, waarbij ze probeert de donkere kant van haar liefdevolle vader te begrijpen.
Charlotte Wells’ autobiografische eerste speelfilm Aftersun is een tedere, diep doorvoelde schets van deze korte periode, gezien door Sophies gefragmenteerde herinneringen als volwassene. “De oprechte warmte tussen vader en dochter wordt onderbroken door kleine irritaties die als druppels inkt in water naar boven komen en hun relatie een melancholisch tintje geven.” – Srikanth Srinivasan, iffr.com
Aftersun ging in première op het filmfestival van Cannes 2022 en werd daar meteen de must-see van het festival. De film won er de prijs van de internationale filmkritiek. De rol van Calum wordt gespeeld door Paul Mescal, bekend van Normal People en The Lost Daughter.
Iedereen enthousiast
‘Amazing feature debut… brilliant performance by young Francesca Corio… Paul Mescal is – as ever – excellent.’
★★★★★ The Guardian
‘Paul Mescal schittert als sombere jonge vader in het magistrale speelfilmdebuut Aftersun.’
★★★★★ De Volkskrant
‘Een droomdebuut… In alle opzichten meesterlijke film.’
★★★★★ NRC
‘Magnifiek.’
★★★★★ Trouw
‘Sterk filmdebuut… Levensecht en aangrijpend slot.’
★★★★★ VPRO Cinema
‘…alles klopt aan deze film.’
filmkrant